کاربرد مخزن در شبکه آبرسانی
نوشته شده توسط : حسین شجاعی
یکی از تجهیزات مهم در تجهیزات شبکه آبرسانی مخزن یا منبع است که برای ذخیره و انتقال آب کاربرد دارد. مخزن علاوه بر مصارف خانگی، که شاید عمده‌ترین و معروف‌ترین این مصارف مخزن‌های پمپ آب باشد؛ در صنایع مختلف هم پر‌کاربرد است. به عنوان مثال، مطمئناً نقش مخزن‌ها در صنعت پتروشیمی بر کسی پوشیده نیست. در این مقاله در مورد مخزن‌ها، کاربرد‌های‌شان و نکات مهم برای انتخاب یک منبع آب مناسب، صحبت خواهیم کرد، و انواع آن‌ها را بر خواهیم شمرد.
 
 

 

مخزن چیست؟

مخزن محفظه‌ای است با حجم‌های مختلف که برای ذخیره و نگه‌داری مواد مختلف مثل آب، مواد غذایی، نفت، بنزین، و بسیاری مواد دیگر از آن استفاده می‌شود. مخزن‌ها می‌توانند در انواع مختلف و با قابلیت‌های گوناگون تولید شوند. از مخزن‌ها عموماً برای ذخیره آب و همینطور در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و حتی صنایع غذایی استفاده می‌شود.

انواع مخزن و کاربرد‌های مخازن

معمولاً مخزن‌ها را بر اساس استاندارد‌ها و ویژگی‌های مختلف مثل طراحی مخزن، نحوه ساخت، انتخاب متریال، مواد ذخیره‌شده و بسیاری موارد دیگر دسته‌بندی می‌کنند. در این قسمت سعی کرده‌ایم تا انواع دسته‌بندی‌های مخازن را فهرست کنیم.
انواع مخزن‌ها بر اساس ماده‌ای که در آن ذخیره می‌شوند به‌قرار زیر است:

مخزن مواد نفتی و شیمیایی

این مخزن‌ها در انواع زیر موجود هستند:

 

مخزن ذخیره اتمسفریک

این مخزن‌ برای ذخیره مواد نفتی و شیمیایی که در دمای محیط به شکل مایع هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً نفت، گازوئیل، بنزین و نفت خام را در مخزن‌های ذخیره اتمسفریک ذخیره می‌کنند.

مخزن ذخیره کروی (Spherical Pressure Vessels)

معمولاً از این مخزن‌ها برای ذخیره LPG استفاده می‌شود. مواد نفتی و شیمیایی که در دمای محیط مایع نیستند، مثل بوتان و پروپان که در دمای محیط به شکل گاز موجودند و در دما‌های منفی به شکل مایع درمی‌آیند را نمی‌توان در مخزن‌های اتمسفریک ذخیره کرد. این مواد در مخزن ذخیره کروی ذخیره می‌شوند و در آنجا با بالا بردن فشار، به مایع تبدیل و سپس ذخیره‌سازی می‌شوند.

مقالات و مطالب بیشتر در زمینه دسته بندی های دیگر مخازن و منابع را در مجله ونداد تجهیز می توانید مطالعه و دنبال کنید.




:: برچسب‌ها: منبع , منبع آب , مخزن آب , انواع مخزن , منبع انبساط , منبع دوجداره , منبع کویلی , منبع کویل دار ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: